Elias Lönnrot -seura jatkaa keväällä 2025 kerran kuukaudessa pidettäviä esitelmätilaisuuksia.
Kirjapiiri kokoontuu raatihuoneessa kerran kuukaudessa, vetäjänä Terttu Karppinen, 044-3663720. Kevään ensimmäinen tapaaminen maanantaina 20.1. kello 13.
Kevään 2025 ohjelma alempana ja ohjeet jäsenmaksun (20 euroa) maksamiseksi.
Elias Lönnrot SUURMIES -kirjaa on edelleen saatavissa edulliseen jäsenhintaan!
Elias Lönnrot -seura ry.
Raatihuone, Linnankatu 14, 87100 Kajaani
JÄSENKIRJE 13.1.2025
Arvoisat seuran jäsenet!
Tänä vuonna on kulunut 190 vuotta Kalevalan ilmestymisestä, joten vietämme KALEVALA 190 -JUHLAVUOTTA.
Kevätkauden 2025 ohjelma
Tammikuu 2025
Ma 20.1. klo 13 Lukupiiri, Raatihuone
Vuoden ensimmäisen kokoontumisen aiheena Juhani Ahon kirja Yksin. Lukupiiri kokoontuu kerran kuukaudessa erillisen ohjelman mukaan.
Ke 29.1. klo 18 Kalevalatalohanke ja talon arkkitehtuuri, Kaukametsän opiston auditorio
Hybridiesitelmä yhteistyössä opiston kanssa, projektiarkkitehti Santtu Virtanen
Helmikuu 2025
Pe 28.2. klo 12 Kalevala 190 vuotta -päivän avaustilaisuus, Elias Lönnrotin patsas
Elias Lönnrot -seura ja Kajaanin Kalevalaiset Naiset
klo 18 Kalevalajuhla, Kaukametsän Kouta-sali
Yhteistyössä Kaukametsän opiston kanssa erillisen ohjelman mukaisesti.
Maaliskuu 2025 Ke 26.3.klo 18 Isojen poikien Kalevala, Raatihuone
Toisenlaiset Kalevalan runot: Vesa Kaikkonen ja Kainuun lausujat
Huhtikuu 2025
1.4-30.4. Kalevala 190 -juhlavuoden näyttelyt, Kirjaston vitriinit ja taidekuja (2.krs)
Ke 9.4. klo 17.30 Sydämessä kalevalainen kansa, Kaukametsän opiston auditorio
Esitelmä Alpo ja Nina Sailon kalevalaisesta taiteesta, Marjut Hjelt
Ke 23.4. klo 17.00 Elias Lönnrot seuran kevätkokous, Kirjaston Maria-sali (2. krs)
Kokouksen jälkeen Opastettu kierros kirjaston näyttelyihin
Toukokuu 2025
Ke 7.5. klo 17 Tarinaniskentää kainuulaisittain, Raatihuone
Yleisölle avoin tilaisuus tarinankerrontaan.
Yrttimaan talkoot Hauholan majalla erillisen kutsun mukaisesti.
Polvilan retki. Tutustuminen Elias Lönnrotin elinpiiriin Polvilan tilalla, erillinen kutsu.
Kesäkuu 2025
Käynti Elias Lönnrotin isän ja Lauri Lounelan haudoilla
Oppaina Anja Hongisto ja Simo S. Soininen
Heinäkuu 2025
12.-13.7. Eino Leino -talon kirjapäivät, Eino Leino -talon Lystinurmi
Esitys: Sampo on yhtä kuin kulttuuri Riitta Kylänpää, Suomen Kuvalehden toimittaja emerita
Lisätiedot: Elias Lönnrot -seura, https://eliaslonnrotseura.yhdistysavain.fi eliaslonnrotseura@gmail.com
pj Raimo Reinikainen, 0400 881166, andracon.rr@gmail.com
Kirjatilaus Risto Piekan kirjaa Elias Lönnrot SUURMIES (jäsenhinta 25 euroa) on edelleen saatavilla Simo S. Soiniselta simo.soininen@pp.inet.fi 050 325 2720. Kirja-arvio on alempana.
Jäsenmaksu vuodelle 2025
Seuralla on tällä hetkellä ainaisjäsenten lisäksi runsaat 30 vuosijäsenmaksun maksanutta jäsenentä.
Kaikki entiset ja uudet jäsenet ovat tervetulleita mukaan aktivoimaan ja kehittämään seuran toimintaa.
Jäsenmaksu vuodelle 2025 on entinen eli 20 €, ainaisjäsenmaksu 150 €, kannatusjäsenmaksu 200 €. Seuran tili FI8246000011271224.
Viestikenttään merkintä: jäsenmaksu/ainaisjäsenmaksu/kannatusjäsenmaksu.
Antoisaa ja valoisaa kulttuurikevättä johtokunnan puolesta toivottavat
puheenjohtaja Raimo Reinikainen ja jäsensihteeri Simo S. Soininen
Johtokunta 2025
Raimo Reinikainen, p. 0400 881166 andracon.rr@gmail.com, puheenjohtaja
Paavo Keränen , p. 045 1631 803 paavo.j.keranen@gmail.com
Tapio Karppinen, p. 044 366 3636 tapio.karppinen@kajaani.net,
Simo S. Soininen, p. 050-325 2720 simo.soininen@pp.inet.fi, jäsensihteeri ja tiedottaja
Anja Hongisto, p.050 4318631 hongisto.anja@gmail.com
Helvi Leppäniemi, p. 050 541 1991 heta.leppaniemi@gmail.com
Eila Parviainen p. 050 3224592 parviaineneila@gmail.com varapuheenjohtaja
Maritta Kaakinen p. 050 4932317 maritakaakinen@gmail.com sihteeri
Juhani Tikkanen, p.0442918201 ajuhanitikkanen@gmail.com, taloudenhoitaja
Nostoa voit käyttää jonkin tietyn asian esilletuomiseen.

Suurmies Elias Lönnrot
Esipuheessa kirjan kirjoittaja toteaa, että Elias Lönnrotista on julkaistu lukemattomia kirjoja ja tieteellisiä tutkimuksia, mutta vähänlaisesti sellaisia, joiden näkökulma olisi yhteiskunnallinen, sosio-ekonominen ja taloudellinen. Tähän haasteeseen on tarttunut valtiotieteilijä Risto Piekka, Akavan entinen puheenjohtaja ja eläkepäivillään Lönnrotin syntymätalon Paikkarin torpan tuen puheenjohtaja, syntyisin sammattilainen.
Eliaksen, räätälin pojan elämänkaari onkin poikkeuksellinen, vaatimattomasta torpasta opintielle päässyt Elias keräsi kansanrunoja ja loi tarinan muinaisista juuristamme suomalaisten kansalliseeppoksen, Kalevalan, josta tuli yksi itsenäisen maamme perustuksen kulmakivistä. Sen lisäksi Lönnrot pitkän elämänsä aikana rakensi suomalaisille yhtenäisen kielen ja monen alan suomenkielisen termistön, julkaisi runokokoelmia kuten Kantelettaren, toimi lääkärinä, lehtimiehenä, kansanvalistajana, sanakirjojen tekijänä, virsirunoilijana ja suomen kielen professorina.
Suomi riuhtaistiin väkivalloin Ruotsin yhteydestä, mutta sai onnekseen Venäjän keisarikunnassa erityisaseman, yllättävän laajan autonomian. Tärkeintä oli se, että varsin köyhä maatalousmaa Suomi säilytti oman sisäisen hallinnon, oikeuden päättää omista asioistaan, luterilaisen uskontonsa ja vanhat Ruotsin vallan aikaiset perustuslait, veronkanto-oikeuden ja tulli-ja passirajan Suomen ja Venäjän välillä. Suomea kohdeltiin Suomen sodan (1808-1809) melskeissä varsin asiallisesti, joten 1700-luvun vihojen kauhut eivät toistuneet.
Edellytykset maan omaehtoiselle kehittämiselle olivat siten olemassa. Tähän mahdollisuuteen suomalaiset tarttuivat innokkaasti mutta samalla varovasti. Suomella oli vireä yliopisto, Turun Akatemia, jonka kasvateista maamme sai osaavan papiston ja virkamieskunnan lisäksi hämmästyttävän taitavan ja erityisesti monipuolisen henkisen johtoryhmän, Lönnrotin, Runebergin ja Snellmanin. Tämä suurmiesten toverikolmikko loi toimillaan kansallisen identiteetin, joka väistämättä ajan mittaan johti myös valtiolliseen itsenäisyyteen.
Piekka kuvaa tätä polkua innostuneesti, itsekin välillä hämmästellen Lönnrotin lahjakkuutta ja monipuolisuutta. Eliitti viisaasti perusti yhdistyksiä ja seuroja, joista Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta tuli Euroopasta otetun mallin mukainen tehokas organisaatio selkeine päämäärineen; se oli suomen kielen kehittäminen ja suomen nostaminen ruotsin rinnalle. Toiminta oli maamme poliittisen aseman vuoksi korostuneen asiallista, mihin vaikutti myös Lönnrotin tunnetusti maltillinen ja sovitteleva luonne ja esiintyminen.
Henkinen valtavirta 1800-luvun alussa oli romantiikka, johon kuului oleellisena elementtinä kansallisen identiteetin etsiminen ja kiinnostus kansanperinteeseen ja kieleen. Tämän alan tutkimus suorastaan kukoisti maassamme ja sai aikaan hämmästyttäviä tuloksia, ennen kaikkea Kalevalan, joka perustui monen henkilön uutteraan kansanperinteen kokoamistyöhön ja jonka Lönnrot muokkasi ehyeksi tarinaksi.
Hyvän latinan taidon systemaattisesti hankkinut lahjakas ja ahkera Lönnrot ryhtyi opiskelemaan lääkäriksi ja väitteli lääketieteen tohtoriksi kansanperinteeseen liittyvistä maagisista parannuskeinoista. Kansanrunoudesta kiinnostunut Lönnrot hakeutui 1833 Kajaaniin piirilääkäriksi, lähelle runojen laulumaita. Runoja oli kerätty jo 1700-luvun lopulla ja tiedettiin, että niitä löytyisi lisää Itä-Suomesta ja Karjalasta. Tähän Lönnrotin tutkimustyöhön suhtauduttiin varsin suopeasti ja hän sai keruumatkojaan varten anteliaasti virkavapautta ja rahoitusta. Runsaasta aiemmasta materiaalista ja omilla retkillään kokoamistaan runoista Lönnrot toimitti Kalevalan eli ns. Vanhan Kalevalan, jonka käsikirjoituksen hän allekirjoitti jo vuonna 1835, helmikuun 28. päivänä, jota vietetään vuosittain Kalevalan päivänä.
Sittemmin runoja löytyi lukuisilla keruumatkoilla runsaasti lisää. Lönnrot sai käyttöönsä myös mm. D.E.D Europaeuksen kokoaman materiaalin. Näistä Lönnrot tietoisesti loi juonellisen eepoksen, inhimillisen ja realistisen tarinan muinaisista suomalaisista. Uusi ja paljon laajempi Kalevala ilmestyi vuonna 1849. Välityönä julkaistiin Kanteletar, jonka runoja tunnemme rakastettuina lauluina. Kalevalasta tuli kansakunnan menneisyyden, kansallisuuden, kielen ja kulttuurin tunnuskuva. Siitä tuli siten kuin taivaan lahjana otolliseen aikaan maallemme kansalliseepos. Kirjoittaja valaisee tarkasti ja monipuolisesti tätä prosessia ja painottaa kiitettävän selvästi sitä Lönnrotinkin korostamaa seikkaa, että Kalevala on sanomaltaan ja arvomaailmaltaan länsieurooppalainen.
Lönnrot loi suuren määrän uusia sanoja myös maamme murteiden pohjalta näin välttäen svetisismejä eli sanatarkkaa kääntämistä. Oli tarpeen luoda maahamme yhteinen kirjakieli, jota ymmärrettäisiin samalla tavalla kaikkialla. Melkoinen urakka oli esimerkiksi kasvien, hallinnon,lääke- ja oikeustieteen sekä kielitieteen termien luominen. Lönnrot toi tietoisesti itäsuomalaista värikkyyttä ja iskevyyttä suomen sanastoon, vältteli joutumasta näissä asioissa riitoihin ja suhtautui maltillisesti ruotsin kieleen uskoen sen selviytyvän omin voimin suomen rinnalla. Uusia sanoja Lönnrot tarjosi myös lehtimiehenä omissa ja muiden toimittamissa lehdissä ja kansalle tarkoitetuissa valistuskirjasissa. Uskomattoman pikkusieluinen sensuuri yhtenään lakkautti lehtiä, mutta kielitaitoinen eliitti seurasi omia kanaviaan käyttäen silti valppaasti suuren maailman virtauksia. Sanaseppo Lönnrot keräsi ulkomaalaisista lehdistä ja julkaisuista sanakirjatyötään varten käännettäväksi uusia vieraskielisiä termejä. Digitoituja Snellmanin toimittaman ruotsinkielisen SAIMA-lehden numeroita lukiessaan voi vain ihmetellä syytä moiseen herkkähipiäiseen sensurointiin.
Lönnrot valitiin 1853 suomen kielen professoriksi melko mutkikkaiden vaiheiden jälkeen. Hieman vähäeleiseltä vaikuttaa professorin viran hoito, mutta luottamustehtävissä ja uraauurtavan Flora Fennican toimittamisessa sekä kansakoululaitoksen mietinnön viimeistelyssä perheenisän päivät kuluivat joutuisasti. Lönnrot pääsi eläkkeelle 1862 ja siten mielipuuhaansa sanakirjan tekoon ja paneutui innokkaasti vanhojen virsien uudistamiseen ja uusien laatimiseen. Lönnrotia muistetiin kunniajäsenyyksillä ja juhlilla, hänet oli nostettu riemumielin kansakunnan kaapin päälle, suurmieheksi. Kanslianeuvoksen arvonimen saanut Lönnrot vetäytyi Sammattiin saadakseen työrauhan, hän oli parantumaton työnarkomaani, tehokas työnsä organisoija, hyväkuntoinen kävelijä ja hiihtäjä, aidosti ujo ja julkisuudesta kiusaantuva. Vanhusta koettelivat vaimon ja tyttärien kuolemat, jotka hän hyväksyi kohtalokseen. Lönnrotin suku jatkui veljen pojan kautta, tytär Ida muutti isänsä kuoleman jälkeen Italiaan ja pysyi naimattomana.
Risto Piekka on kirjoittanut sopivan tiiviin tietokirjan, jonka avulla voi palauttaa mieleensä Elias Lönnrotin suuret ansiot ja maamme kiintoisat ja jokseenkin onnekkaat vaiheet 1800-luvun myllerryksissä. Piekan kirja on syytä ottaa käteensä ja siten perehtyä 1800-luvun kiehtovaan historiaan ja erityisesti sen keskeiseen vaikuttajaan, Elias Lönnrotiin, taitavaan ja maltilliseen suurmieheen.
Kirjoittaja on FM Simo S. Soininen, joka on toiminut Elias Lönnrot –seurassa mm. varapuheenjohtajana ja jäsensihteerinä ja Paikkarin torpan tuki ry:n johtokunnan jäsenenä sen perustamisesta lähtien.
Risto Piekka: Elias Lönnrot – Suurmies 2023 Kustantaja Readme, 272 sivua